”Nytt förslag hotar tillgång till stränder”

I dag presenteras en statlig utredning som föreslår en historisk försvagning av strandskyddet i Sverige. Går förslaget igenom blir många stränder bebyggda och oåtkomliga för allmänheten, samtidigt som växt- och djurlivet drabbas hårt, skriver Naturskyddsföreningen och fyra andra organisationer på SvD Debatt.

Att kunna njuta av bad, fiske, båtliv och promenader längs vackra stränder runt om i vårt land känns för många som en självklarhet. Detta har vi vårt starka strandskydd att tacka för. Strandskyddet infördes på 1950-talet och syftar till att ge alla människor i Sverige, oavsett plånbok, tillgång till stränder. Det ska även skydda strändernas växt- och djurliv. Strandskyddsutredningen som överlämnas till regeringen i dag riskerar att allvarligt försämra allmänhetens tillgång till stränder och skyddet för strändernas ekosystem.

Bli först att gilla!

Relaterat innehåll