Klimatet kräver kolsänkor och hållbart skogsbruk

Att intensifiera produktionen av skogsråvara för att lösa klimatkrisen är en återvändsgränd. Skogens resurser måste användas smartare och samtidigt måste vi lagra mer kol i vårt skogslandskap, skriver Naturskyddsföreningen i en debattartikel i Dagens Industri.

Krisen för den biologiska mångfalden och klimatkrisen måste lösas samtidigt, och lösningar för den ena får inte förvärra den andra. För att klara mål om stärkt biologisk mångfald i skogen behöver mer skog skyddas och brukningsmetoderna ändras. Nyttjandet av skogen måste ske inom naturens gränser och på ett sätt som leder till att mer kol lagras i ekosystemen jämfört med i dag. Samtidigt kan det ge en klimatnytta att använda skogens råvara för att sänka utsläppen av koldioxid till atmosfären genom att ersätta produkter med stor klimatpåverkan.