Lgr22
Övergripande mål
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola:
- visar respekt för och omsorg om såväl närmiljö som miljön i ett vidare perspektiv,
- har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling,
- kan använda sig av ett kritiskt tänkande och självständigt formulera ståndpunkter grundade på kunskaper och etiska överväganden.
Syfte
Övningen kan bidra till att utveckla:
Bi: Kunskaper om biologins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen och människokroppen.
Ke: Kunskaper om kemins begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, i samhället och i människokroppen.
Hkk: Kunskaper om ekonomi och konsumtion i hemmet.
Förmåga att värdera val och handlingar som förekommer i ett hem utifrån hur de påverkar hälsa, ekonomi och miljö.
Ge: kunskaper om geografiska förhållanden och mönster samt om hur naturens processer och människors verksamheter formar och förändrar landskap och livsmiljöer i olika delar av världen.
Kunskaper om miljö- och utvecklingsfrågor utifrån ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv på hållbar utveckling.
Centralt innehåll
Ämnesinnehåll som tas upp i övningen:
NO: Hur material kan sorteras efter några egenskaper, till exempel utseende, om de är magnetiska och om de flyter eller sjunker i vatten. Hur materialen kan återvinnas.
Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Hkk: Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.
SO: Miljöfrågor utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och livsmedel.
Metoder för att söka information, till exempel textläsning, intervjuer och observationer. Samtal om olika källors användbarhet och tillförlitlighet.