Naturfalken ute i naturen

Naturfalken är ett sätt att locka fram kunskapen om arter. Att ta Naturfalken är roligt! Alla ska lyckas att ta det märke den vill. Naturfalken är tänkt att vara en lärostund och inte ett läxförhör.

Konceptet Naturfalken är inspirerat av simborgarmärkena och Akademibokhandelns läsborgarmärken. Du genomför ett tydligt uppdrag och får ett diplom som visar att du klarat av det. Naturfalken vänder sig till alla åldrar.

Märket tas genom att peka ut ett antal arter för en kunnig och pedagogisk kontrollant som kallas för artvän. Arterna kan identifieras på plats i naturen eller på bild. Att lära sig arter ska vara roligt. Artvännen finns med för att inspirera och guida och se till att alla kan ta Naturfalken.

Naturfalken finns i fyra olika nivåer:

• 10 arter (Stenfalken)
  • 20 arter (Pilgrimsfalken)
  • 50 arter (Tornfalken) och
  • 100 arter (Jaktfalken)

Alla språk är välkomna så länge en artvän och den som tar Naturfalken förstår vilken art det gäller. Fokus är på lärandet och både artvän och den som tar Naturfalken brukar få nya kunskaper på kuppen!

Se vår film om hur det går till:

naturfalken, jaktfalk,

Kom igång med fysiska Naturfalken

• Naturskyddsföreningen har tagit fram en låda med material för att genomföra Naturfalken. I den finns instruktioner för hur du bäst går till väga.
  • Har du möjlighet kan du också gå en gå en utbildning om Naturfalken. Se kommande utbildningstillfällen länge ner på sidan.
  • Många lokalavdelningar/kretsar har redan beställt en låda. Hör med din lokalavdelning/krets om hur det är hos dig.
  • Bestäm med din kretsstyrelse när och var ni vill arrangera en aktivitet med Naturfalken. Kanske är det som del av en annan större aktivitet, till exempel en mässa eller torgaktivitet. Eller så gör ni det det ihop med "Ängens dag", "Miljövänliga veckan" eller någon annan populär aktivitet.
Planerade utbildningar

Just nu har vi inga inplanerade utbildningar.

För frågor, kontakta Eva Lindberg E-post: eva.lindberg@naturskyddsforeningen.se Telefon: 08-702 65 15, 070-344 44 31.

Lansering av Naturfalken ägde rum över hela landet på Biologiska mångfaldens dag 22 maj 2019. Aktiviteter planeras löpande.

Ta Naturfalken online hemifrån

Naturfalken finns också i digital form, med ett antal olika quiz som kan göras direkt i mobilen eller datorn.

Bli först att gilla!

Mer om Naturfalken